کمپانی های خودرو سازی از طریق تنظیم نرم افزار ECU بطور پیش فرض قبل از فرستادن وسیله نقلیه به بازار، موتور را تنظیم می کنند. بهینه سازی های فنی صورت گرفته ، مسلما افزایش گیج های کنترلی و نشان دهنده را در جهت افزایش عمر خودرو و تعادل در وضعیت مجموعه فنی ، به امری اساسی در جهت آگاهی همه جانبه راننده از وضعیت خودرویش ، تبدیل کرده است . مدلهای 1974 تا 1978 در ایران فراوانتر است و توسط دو شرکت مرتب و رایزن بطور رسمی (قبل از انقلاب) وارد ایران شدهاند. این تغییرات هنوز این اتومبیل را کاملا مطلوب رانندگی جاده نمیکند، اما نسبت به قبل بسیار چابک تر شده و همچنین در طول تابستان میتوانید براحتی از کولر استفاده کنید، بدون اینکه مانند گذشته نگران بالا رفتن دمای آب موتور باشید. فیلتر هواى روغنى که براى آن در نظر گرفته شده از ورود ذرات غبار به درون موتور جلوگیرى مىکرد و بکار رفتن سیستم آب تحت فشار درون سیستم خنککننده موتور، پدیدهاى نو در آن زمان به حساب مىآمد.

هدرز ام وی ام 315 این خودرو به سرعت نظرها را متوجه خود کرد زیرا دارای ویژگیهای خاصی بود، خودرویی چندمنظوره که جزئیات زیادی در طراحی آن رعایت شده بود. خودرویی به همان اندازه کار آمد و قوی، ولی این بار با سواری نرم، راحت و امکانات بیشتر برای استفاده در شهر و درعین حال خارج از جاده. فک میکنم با یه کیت اگزوز حرفهای (اگزوز و هدرز) مشکل صدا حل شه و حس اسپرت بودن بیشتر شه! اون میگه جعبه دنده های حرفه ای و اوردرایو دار موپار بیش از حد بزرگ بودن و برای نصب نیازمند یه سری تغییرات تو کف اتاق بودن. اگر دنبال دردسر نیستید و همون صدا براتون مهم هست TRD گزینه خوبی هست چون هیچ MAF Scale ای نمیخواد و با مپ استوک کامل کار میکنه.اگر هم مثل من دوست دارید پولی خرج کرده باشید و هم صدایی بده سراغ GrimmSpeed رو بگیرید.

اینتیک: بنظرم تغییر اینتیک به نسبت گین ای که میده خیلی ریسک داره و بهتره عوض نشه ، اینتیک استوکش تا ۳۰۰ اسب خیلی خوبه (این تحقیق رو Cosworth با نرم افزار شبیه ساز انجام داده و تحقیقات Grimmspeed هم تا حدی تاییدش میکنه) و تغییر اینتیک نهایتا ۲ تا ۳ اسب به قدرت اضافه کنه که اونم با ریموت تیونینگ زیر سواله. در روز تست این صدا به حدی زیاد بود که به منطقه جنگلی در شمال شرق تهران پناه می بریم که این آلودگی صوتی زیاد موجب مزاحمت مردم نشود . لندروور دارای موتوری چهارسیلندر بود که توسط گیربکسی چهارسرعته نیرو را به چهار چرخ منتقل میکرد و در کنار آن از گیربکس کمکی نیز سود میبرد، بنابراین دارای چهار دنده سبک و یک دنده عقب و چهار دنده سنگین و یک دنده عقب سنگین داشت. سیستم ترمزدستی بر روى گاردان عمل مىکرد بنابراین در شیبهاى تند با اطمینان کامل اتومبیل را در سرجایش میخکوب مىکرد (نسل 2 و 3 لندروور به وفور در کشور ما نیز وجود دارد).

این گونه از رول بارها معمولا در سقف خودرو به باربند متصل می شود که بر زیبایی خشن خودرو می افزاید. زیرا سوپاپ بزرگتر حجم بیشتری از سوخت و هوا را به سمت سیلندر هدایت میکند. این خودرو مجهز به پیشرانه 3/2 لیتری بود که چهار سیلندر داشت و روی هر سیلندرش نیز 4 سوپاپ قرار گرفته بود. جنس بدنه آن از آلومینیوم بود و این مسأله باعث جلوگیری از زنگزدگی و پوسیدگی در اثر رطوبت میشد. تعویض منبع آخر صرفا به خاطر نصب بازوهای تعادلی عقب و جا نشدن منبع فابریک بود. منبع آخر ۱۰۶ (استوک). البته اکسل عقب RC به صورت استوک تو بازار هست ولی به هر حال دست دو هست. قیمت فلاپ ها آلمان و اتریش در بازار نسبت به سایر مارک ها گران تر است و طبق معمول همیشه جنس چین با قیمت پایین تر در بازار فروخته می شود. هم به مرور با بهترین نمونه های قابل دسترس بازار تعویض شدن.

اگر تونستید خودتون تیون کنید که عالیه که البته کار راحتی نیست هم تخصص و تسلط میخواد و هم تو ایران داینو نداریم. اینتیک رو به حساب تغییر صدا اگر خواستید عوض کنید. اگر نتونستید خودتون تیون کنید بهترین تیونر EcuTek مایک از Moto-East هست. اما مسئله جالب تر اینجا است که اگر شما از هیچ فیلتر استفاده نکنید و تنها air box در سر راه هوای ورودی باشد هیچ تاثیر مثبتی ندارد .حتی اگر هیچ کدام هم نباشند باز هم مقاومت در مقابل جریان هوا وجود دارد و این دقیقا به همان آیرودینامیکی بر هدرز پراید می گردد . سایپا اطلس را باید یک هاچبک کراس کوچکتر از آریا است که بر اساس پلتفرم X200 سایپا توسعه یافته است. هدرز قطعه ای است که کار اصلی آن خروج و راهنمایی گاز های مشتعل شده که اصطلاحا دود اگزوز نامیده میشوند به خارج میباشد.