جنگ اوکراین بر اعتبار جت جنگنده سوخو-35 روسیه تأثیر می گذارد

[ad_1]

  • جت جنگنده سوخو-35 اس روسیه توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان یک سکوی درجه یک مورد تحسین قرار گرفته است.
  • اما عملکرد آن در درگیری اوکراین و در سایر نقاط جهان به مشکلاتی اشاره دارد.

ابرهای سیاه بر فراز جنگنده سوخو-35 اس فلانکر روسیه می چرخند.

سرتیپ ژنرال اولکسی گروموف، معاون فرمانده وابسته به ستاد کل اوکراین، در 11 اوت در یک جلسه توجیهی با مرکز رسانه ای اوکراین، شایعات داغی درباره صنعت هوانوردی روسیه منتشر کرد.

گروموف با گزارشی مبنی بر اینکه روسیه به دلیل تلفات جنگی جت‌های جدیدتر به استفاده از بمب‌افکن‌های قدیمی‌تر و بازنشسته سوخو سوخو سو-24 ام متوسل می‌شود، با این ادعا که تنها 9 فروند از 24 جت جنگنده دو موتوره Su-35S که توسط چین خریداری شده است، بیشتر بر تولید کننده سوخو سایه افکند. برای 2.5 میلیارد دلار در سال 2015 به دلیل نقص نامشخص در “سیستم های داخلی” خود به وضعیت عملیاتی رسیدند. اویونیک

ادعاهای گروموف در سال گذشته با پیشرفت‌های نگران‌کننده دیگری برای Su-35 (با نام رمز Flanker-E توسط ناتو) در سال گذشته همراه بود، و حداقل سه مشتری از صادرات Su-35 خودداری یا لغو کردند.

البته، دلایل خوبی وجود دارد که این اتهامات را با کمال نپذیرفتن بپذیریم، زیرا اوکراین توسط روسیه مورد تهاجم قرار گرفته است، توسط جت های سوخو بمباران می شود و انگیزه زیادی برای انتشار اطلاعات شرم آور (درست یا غیر واقعی) دارد که می تواند بر معاملات تسلیحاتی تأثیر بگذارد. در نمایشگاه نظامی سالانه ARMY-2022 روسیه مذاکره شد.

این معاون همچنین مدعی شد که 24 فروند Su-35 در نبرد توسط نیروهای اوکراینی سرنگون شده است. با این حال، این رقم مشکوک است، زیرا رسانه های تصویری از دست دادن تنها یک یا احتمالاً دو فروند Su-35 بر فراز اوکراین در اواسط اوت را تایید می کنند. بیش از 100 فروند Su-35 قبل از تهاجم در خدمت روسیه بود.

با این حال، ادعای اولیه گروموف کاملاً غیرقابل قبول نیست. Su-35S به طور رسمی در سال 2014 وارد خدمت شد و هواپیمای قابل تصور آن که در سال‌های 2016-2018 به چین تحویل داده شد، مشکلاتی را به نمایش گذاشت.

صنعت دفاعی اوکراین نیز رابطه قابل توجهی با چین دارد – هم اولین ناو هواپیمابر نیروی دریایی PLA و هم جت‌های جت ناو J-15 Flying Shark بر اساس سخت‌افزاری هستند که از اوکراین منتقل شده‌اند. بنابراین، این امکان وجود دارد که صنعت اوکراین از طریق این ارتباطات در مورد وضعیت Su-35 اطلاعاتی کسب کرده باشد.

به گفته آندریاس روپرشت، کارشناس هوانوردی نظامی چین و نویسنده کتاب “اژدهای سرخ “Flankers”، اطلاعات کمی در دسترس عموم در مورد Su-35 چین وجود دارد:

گزارش‌های رسمی زیادی در مورد آنها وجود ندارد و در واقع هیچ چیزی در مورد توانایی‌ها و مسائل آنها وجود ندارد… این جوهره تحقیقات من در مورد Su-35 چین است – ما به اندازه کافی نمی‌دانیم.

Su-35S: مشکلات صادرات بلوز و رادار

جت جنگنده Su-35S نیروی هوایی روسیه در حال برخاستن، کوبینکا، روسیه.

یک سوخو-35 اس در کوبینکا روسیه به پرواز درآمد.

Artyom Anikeev/Stocktrek Images از طریق Getty Images


Su-35S یک “جنگنده سنگین” دو موتوره مانند F-15 Eagle است که برای حمل سوخت و محموله های سلاح بزرگ، دستیابی به حداکثر سرعت بالا و عملیات در فواصل طولانی طراحی شده است.

تکامل نهایی جت های خانواده فلانکر با سوخو-27 شوروی آغاز شد که در سال 1985 وارد خدمت شد، فلانکر-ای، از نظر تئوری، تهدیدی قابل توجه است زیرا به لطف سه بعدی بودن، به طور قابل توجهی از F-15 مانور پذیرتر است. موتورهای بردار رانش که نازل ها را به سمت بالا/پایین و به طرفین کج می کنند تا زوایای حمله بالایی فراتر از بردار فعلی هواپیما ایجاد کنند.

https://www.youtube.com/watch?v=yVlmoNtcyhY

این امر مانورهای خیره کننده ای را با کاربرد در نبرد درون برد بصری و جاخالی دادن موشک های ورودی امکان پذیر می کند. (با این حال، این گونه مانورها به دلیل سرعت و ارتفاع زیاد از دست رفته در انجام آنها، یک گامبیت یکباره است.)

علاوه بر این، رادار چند حالته آرایه اسکن الکترونیکی غیرفعال Irbis-E (PESA) با حداکثر برد چشمگیر در حدود 250 مایل دارد و می تواند تا 12 موشک هوا به هوا را در مقابل 8 موشک F-15C حمل کند.

اما اکثر جنگنده های مدرن غیر رادارگریز غربی، از جمله اف-15 و اف-16 ارتقا یافته، یکی را حفظ کرده اند. بزرگ مزیت نسبت به رادارهای آرایه ای اسکن شده فعال (AESA) با پرش فرکانس Su-35 که نه تنها از وفاداری بالاتری برخوردارند، بلکه در برابر پارازیت بسیار مقاوم هستند و در برخی موارد بسیار مخفیانه تر هستند (قابلیتی که به عنوان احتمال رهگیری کم شناخته می شود).

بنابراین، در حالی که Irbis-E قدرتمند است و مزیت تشخیص را نسبت به جنگنده‌های نسل چهارم قدیمی‌تر دارد و حتی ممکن است برخی از هواپیماهای رادارگریز را در کمتر از 50 مایلی شناسایی کند. استفاده كردن قدرت کامل آن باعث می شود که یک Su-35S به شدت برای دشمنان قابل مشاهده باشد، در حالی که این برای جت های مجهز به AESA صدق نمی کند.

علاوه بر این، موشک‌های فرابرد بصری غربی (BVR) برد و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به موشک 68 مایلی R-77-1 BVR مورد استفاده در Su-35 دارند.

اگر منصف باشیم، Flanker-E می توان موشک های هوا به هوای عجیب و غریب R-37M با برد بسیار دور تا 250 مایل را برای استفاده در برابر هواپیماهای غیرجنگنده مانند تانکرها و هواپیماهای هشدار زودهنگام هوابرد، نوع سلاحی که نیروهای هوایی غربی فاقد معادل برای آن هستند – هنوز. اما این یک قابلیت تخصصی است.

شوالیه های روسی Su-35

Su-35 با تیم هوازی شوالیه های روسیه در پانزدهمین نمایشگاه هوایی MAKS در روسیه در 24 ژوئیه 2021.

Mihail Siergiejevicz/SOPA Images/LightRocket از طریق Getty Images


به طور کلی، فقدان رادار AESA باعث می شود که Su-35S در مقابله با جنگنده های جدیدتر غربی در نبرد BVR در نقطه ضعف قرار گیرد.

این موضوع در یک رویارویی هوا به هوا در سال 2021 که توسط نیروی هوایی مصر ترتیب داده شد، برجسته شد، که جت های رافال ساخت فرانسه را اداره می کند و دریافت Su-35 از روسیه را آغاز کرده بود. گزارش شده است که رادار تهاجمی Su-35 با پارازیت دفاعی مجموعه جنگ الکترونیک SPECTRA رادار F3R رافال بی فایده شده است – مسلماً که یکی از مهیب ترین در نوع خود است.

رافال به خرید و سرنگونی Su-35 اقدام کرد، رادار RBE2-AA AESA رافال که توسط پارازیت دفاع شخصی L175M Khibiny Su-35 منصرف نشد.

حداقل دو مشتری احتمالی Su-35 در زمستان 2021-2022 از جت روسی عبور کرده اند. اندونزی که از اواسط دهه 2010 سفارش 11 فروند Su-35 را داده بود، در نهایت تصمیم به خرید جت های رافال یا F-15EX گرفت. و الجزایر که مدت‌ها مشتری اختصاصی تسلیحات روسی بود، در ماه ژانویه با استناد به رادار خود، Su-35 را ارسال کرد.

این کشورها احتمالاً نگران بودند که تحریم‌های CAATSA از سوی ایالات متحده بتواند جت‌ها را بیش از ارزششان دردسرساز کند، به‌ویژه پس از تشدید تحریم‌های ایالات متحده در سال 2021 در جریان تهاجم روسیه به اوکراین.

تحریم ها و فشارهای دیپلماتیک از سوی واشنگتن نیز پشت تصمیم مصر برای لغو سفارش 24-30 جت سو-35 از روسیه (17 فروند از قبل ساخته شده) در ازای خرید احتمالی F-15 بود.

گفته می‌شود، با منزوی‌تر شدن مسکو، ممکن است ضرر کمتری در فروش Su-35 به ایران ببیند که مدت‌هاست برای آنها فشار آورده است – شاید در مبادله با پهپادهایی که ایران برای استفاده جنگی در اوکراین به روسیه فروخته است.

سوخو همچنین تلاش‌های بازاریابی فعلی خود را بر روی جنگنده جدید Su-75 Checkmate با ویژگی‌های رادارگریز متمرکز کرده است، اگرچه اولین پرواز این نوع یک سال به سال 2024 به تعویق افتاده است.

در همین حال، Su-35 های روسی شاهد نبرد در نقش برتری هوایی و سرکوب پدافند هوایی بر فراز اوکراین هستند که باعث وارد آمدن مقداری خسارت می شود اما در سرکوب جنگنده های قدیمی اوکراین یا باتری های زمینی ناکام مانده است.

سوخو 35 چین

جنگنده Su-35 در چین

یک جت جنگنده Su-35 که قبل از نمایشگاه هوایی چین 2014 در ژوهای در 10 نوامبر 2014 به نمایش گذاشته شد.

یوهانس آیزل/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


24 Su-35 چین به صورت عملیاتی توسط تیپ 6 هوانوردی نیروی هوایی PLA در پایگاه هوایی Suixi در استان گوانگدونگ (جنوب شرقی چین) پرواز می کنند. بر اساس گزارش‌ها، این تجهیزات ابزار دقیق روسی زبان را حفظ می‌کنند و تفاوت آشکاری تنها در حذف آنتن ناوبری و استفاده از یک غلاف هدف‌گیری الکترواپتیکال جدید دارند.

چین در ابتدا می‌خواست تنها چند فروند Su-35 خریداری کند، اما مسکو – احتمالاً با یادآوری تاریخچه چین در مهندسی معکوس هواپیماهای فلانکر قبلی – بر حداقل خرید 24 فروند اصرار داشت.

بنابراین، عموماً اعتقاد بر این است که پکن در درجه اول انگیزه مطالعه فناوری Su-35 – به ویژه موتورهای کنترل بردار رانش آن را داشته است. از زمان خرید Su-35، چین موتورهای بردار رانش بومی را برای استفاده احتمالی در جت های بومی J-10 و J-20 خود آزمایش کرده است.

با این حال، به دلیل برد طولانی و سنسورهای قدرتمند، Flanker-E برای گشت زنی بر فراز دریای چین جنوبی یا دور زدن تایوان نیز مناسب است. در واقع، در ماه مه 2022، چین شروع به گنجاندن Su-35 در گشت‌زنی‌های بزرگ در داخل منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان (ADIZ)، در کنار جت‌های J-11 و J-16 Flanker ساخت بومی کرد.

جنگنده Su-35 در چین

یک جنگنده Su-35 در نمایشگاه هوایی چین 2014 در ژوهای در 11 نوامبر 2014.

Dickson Lee/South China Morning Post از طریق Getty Images


همانطور که جاستین برانک، تحلیلگر هوانوردی نظامی در سال 2016 به Hushkit.net گفت: Su-35 یک به یک با هواپیماهای F-16C تایوان مطابقت دارد: [F-16C] ناوگان بلوک 50/52 مطمئناً قادر به مقابله با Su-35S در شرایط مساوی نیست – شکست در برابر جنگنده روسی در سینماتیک، حسگرها، بارگیری تسلیحات و [electronic warfare] توانایی ها.”

با این حال، زمانی که F-16 تایوان به طور کامل به آخرین استاندارد F-16V Block 70/72 با رادارهای APG-83 AESA ارتقا یابد، این مزیت کاهش می یابد.

به گفته تایوان، رسانه‌های چینی همچنین ادعا کردند که دو فروند Su-35 در جریان بازدید از این جزیره توسط نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در 2 اوت، از تنگه تایوان عبور کردند. یک مقاله هندی همچنین ادعا می‌کند که Su-35 با موفقیت رادارها را مختل کرده است. از چهار فروند F-16 تایوانی.

روپرشت به من هشدار داد که این داستان‌های تایید نشده حکایت از یک رمز و راز نسبت داده شده به Flanker-E دارند، اما باید با شک و تردید به آن توجه کرد. اما برای گفتن یک داستان متفاوت.”

سباستین رابلین در مورد جنبه های فنی، تاریخی و سیاسی امنیت و درگیری بین المللی برای نشریاتی از جمله می نویسد. منافع ملی، NBC News، Forbes.com، جنگ خسته کننده است و 19 چهل و پنج، جایی که او ویرایشگر دفاعی عمیق است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه جورج تاون است و در سپاه صلح در چین خدمت کرده است. می توانید مقالات او را در ادامه مطلب دنبال کنید توییتر.



[ad_2]

منبع: watch-news.ir

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum instagram beğeni bayan escort - vip elit escort html nullednulled themesMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme Nakite ÇevirmeViagraMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaVodafone Mobil Ödeme Bozdurma