از کجا بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته? در واشر سرسیلندر مسیرهایی وجود دارد که اجازه گردش مایع خنک کننده بین سرسیلندر و بلوک موتور را فراهم میآورد. این موتور از هر جهت از دو موتور دیگر بهتر خواهد بود. درباره سیلندر خودرو باید گفت که این قطعه از اجزای مختلفی همچون سوپاپ، میل اسبک، میل بادامک، اتاق احتراق و سرسیلندر عظام پیکان … این بخش با اتصال به بلوک های سیلندر جهت تشکیل اتاق احتراق تعبیه شده است و پیچ و مهره مهم ترین اِلِمان های اتصال آن به سیلندر هستند. ” اگر سیلندر را به تنهایی مشاهده کرده باشید، پیستون ها و سوراخ هایی را خواهید دید که در بدنه موتور وجود دارند و انتهای آنها باز است، برای پوشش این اجزا و همچنین تکمیل ساختار کلی سیلندر خودرو از سرسیلندر بهره میبرند، بنابراین، اولین و اصلی ترین وظیفه این قطعه به این دو فاکتور اطلاق میشود. زمانی که موتور خودرو در حال فعالیت است، انفجار های کوچک و متعددی در آن رخ میدهد که در نتیجه، حرارت و گرمای بسیاری سرسیلندر به انگلیسی را تولید میکند. این حرارت توسط بخش های مختلف تعبیه شده در خودرو جذب میشود تا آسیبی به موتور خودرو وارد نشود.

صدای سرسیلندر
اگر سرسیلندر از نوع خنک کننده باشد، کانال هایی جهت انتقال آب درون آن تعبیه شده، و در غیر این صورت، شیارهای خنک کننده با هوا شکل اصلی آن را تشکیل خواهد داد. صاحبین خودروهای پژو ۴۰۵ لازم است همانند صاحبین دیگر خودروها به سلامت سرسیلندر خود و سرویس به موقع آن توجه کنند؛ چرا که اگر به این قطعه بیش از حد تحمل آن حرارت وارد شود، واشر آن میسوزد و نیاز است هرچه سریعتر به تراشکاری سرسیلندر پژو ۴۰۵ خود بپردازند. اگر سرسیلندر از جنس بدنه مناسبی برخوردار نباشد، در مقابل حرارت بالا تاب نیاورده و اصطلاحا میسوزد. منظور از سوختگی در سرسیلندر تغییر قالب و شکل آن میباشد که به صورت تاب خوردگی نمایان میشود و در نتیجه حرارت دیدن بالا به وجود آمده است. چنانچه پیچ های سرسيلندر موتور به اندازه کافی و به روش صحیح سفت نشوند ، واشر سرسیلندر به دلیل انتقال حرارت کم ، سوخته و باعث می شود که مایع خنک کننده موتور با روغن موتور ترکیب شده و در نتیجه روغن موتور به رنگ تقریبی شیری رنگ در می آید. باتوجه به مدل خودرو و نوع موتور بکار رفته در آن، بهره بری از تقسیم بندی های بالا به عهده شرکت خودورسازی میباشد.

واشر سرسیلندر قطعهای در موتور ماشین است که وظیفه یکپارچه سازی فضای بین سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد. برای خنک کردن قطعات داخلی این نوع موتورها از روغن استفاده شده است که این روغن از دستگاهی به نام رادیاتور روغن که در مقابل توربین قرار گرفته است عبور کرده و چون رادیاتور روغن در معرض هوای حاصل از توربین قرار دارد لذا روغن داخل مجراهای رادیاتور خنک شده و برای انجام دو وظیفه عمده روغنکاری و خنککنندگی روانه مجراها و گانالها و به طور کلی محلهای به خود سرسیلندر شمع کج ۴۰۵ میشود. این طور نیست، واقعا یکی از نقاط مثبت این پروژه انتقال دانش آن بود و تیم درگیر پروژه نیز افراد جوانی بودند که برای جذب این دانش انگیزه سرسیلندر بنز ده تن داشتند. در ابتدا برای انجام این کار میبایست شمعهای هر چهار سیلندر را باز کنیم و شیلنگ رابط کمپرس سنج را به محل بستن یکی از شمعها وصل نماییم. ابتدا فنر و سپس واشر مربوطه را در محل خود قرار داده و با فشردن آن به پائین نسبت به جا زدن فنر نگهدارنده اقدام می کنیم .

این نه تنها محفظه احتراق است، بلکه شافت ها و سوپاپ ها نیز در اینجا قرار دارند. زمانی که موتور ماشین در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتورهای بنزینی به psi 700 و در موتورهای دیزلی به psi سرسیلندر ضایعاتی 2000 میرسد. این خاصیت باعث میشود تا در مسیرهایی که نیاز به دورگیری زیاد است، همانند مسیرهای رمل و گلی یا برفی با عمق زیاد، پاترول مثل برخی رقبایش دیده نشود. توصیه شده برای برخی از خودروها، اجازه دهیم خودرو کاملا سرد باشد تا لقی بین پییستونها و سیلندرها به حداقل برسد و نشتی در تراکم را بهتر نشان دهد. در ظاهر معمولا الکترود مرکزی کاملا یا تا حدود زیادی از بین رفته، لبه های آن گرد شده و چینی دور الکترود سوخته است که علت آن عدم تعویض شمع ها در زمان تعیین شده می باشد که در نتیجه موجب ریپ زدن به ویژه هنگام شتاب گرفتن و بد روشن شدن موتور به علت فاصله زیاد دو الکترود می شود که کافی است برای رفع این موارد شمع ها تعویض شوند. محافظ سرسیلندر رسا مجهز به سیستم اضطراری میباشد این سیستم به راننده کمک میکند تا در مواقع اضطراری با فعال کردن این سیستم دمای موتور را به سرعت پایین بیاورد .

سرسیلندر لیفان ۶۲۰ ۱۶۰۰
اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد سرسیلندر 405 بشل لطفا از سایت ما دیدن کنید.